Üretici | Renault |
Model Adı | Toros |
Üretim yılı | 1989-2000 |
Karoseri | Station wagon Sedan |
Motor tipi | C1J 791 |
Motor gücü | 72 HP(SAE) |
Max. Hız | 160 km/s |
0-100 km/s | 14 sn |
Uzunluk | sedan 4318 mm - sw 4350 mm |
Genişlik | 1616 mm |
Yükseklik | 1470 mm |
Boş ağırlığı | sedan 890-sw 950 kg |
Renault TorosTürkiye'ye Oyak işbirliğiyle 1971 yılında gelen 1980'de Fransa'da üretimi durdurulan Renault 12'nin (Renault 12 TS, TX, TSW) modellerinin üretiminin sona ermesiyle yine Fransa tasarımı olan Toros, R12 modelinin geliştirilip günün koşullarına göre modernleştirilmiş versiyonudur. 1989 yılında tasarlanmış ve 89 yılı ikinci yarısında da piyasaya sürülmüştür.
İsmiTürkiye yerli araç piyasasında, Renault'a rakip firmaların ürettikleri araçlara Türkçe isimler konulmasının ardından (Tofaş Murat-Şahin-Kartal-Doğan gibi), Oyak Renault, diğer firmalarla rekabet etmek adına, ihtişam, dayanıklılık ve yüksek çekiş gücünün simgesi olarak Türkiye'deki Toros Dağları'nın adını, bu yeni modele vermeyi uygun bulmuştur. Aynı zamanda Renault 12 modellerinin müşteri kitlesine kanıtlamış olduğu sağlamlık ve güven duygusunu, yeni çıkan modelde Türkçe isim kullanarak pekiştirilmesi ve Renault'un yeni ürün yelpazasinden (R9-11-21-25) bu yolla satış payı alması hedeflenmiştir. Arjantin'de Toros modelinin aynı 1990-1991 yılları R12 GTL adıyla, yine Toros tamponlarıyla tekli far ve aksesuar farklılıklarıyla 94 yılına kadar farklı modellemelerle (TL-GTL-BREAK(SW)) satılmıştır.
Reklamı1989-90 yılı içerisinde Türkiye'de çekilen reklam filminde de Toros dağı zirvelerine helikopterle 2 adet Renault Toros çıkarılmış ve o zaman şartlarına göre zor denebilecek maliyetli bir reklam filmi çekilmiştir. Renault otomobilleri üretilen ve pazarlanan ülkelerde 1989-90 yılı içinde hazırlanan Renault reklam filmleri arasında yapılan yarışmada bu reklam filmini çeken Yorum Ajans, Renault Toros filmiyle Juri Özel Ödülü'nü almaya hak kazanmıştır. Paris'te yapılan bu yarışmada Publicis, Saatchi and Saatchi, Lintas gibi ünlü ajanslarda yer almıştır.
Versiyonları
İlk olarak Toros 4 vites, Toros SW 4 vites ve Renault 18 şansımanlarıyla (NG1-062) vites kutuları değiştirilip ayrı bi model olarak sunulan Toros 5 vites, Toros SW 5 vites olmak üzere 2 şer versiyonlu olarak üretilmiş, 4 vitesli versiyonun üretimi, 5vitesli versiyona daha fazla talep olmasından dolayı 89-91 yılı durdurulmuştur.
Satış BaşarısıToros SW modeli 2000 yılı ocak aynının en çok satan yerli aracı ünvanınıda omuzlamıştır.
Aksesuar ve Ekipman Değişimi
1989 yılından bu yana ufak tefek aksesuar değişimi, plastik kalitesindeki iyileştirme dışında sadece 1999-2000 yıllarında renkli cam konmuştur. Onun dışında gözle görülebilen herhangi bir değişimi sözkonusu değildir.
Renault Firmasının İlgisizliğiİçeride kullanılan plastik kalitesi; yumuşak plastikten, gözenekli görüntüye sahip gri torpidosu ve yine gri renkli gözenekli iç plastik aksamı ile günümüz modern araçlarının kötü plastik işçiliklerine göre şu durumda dahi iyi denebilir derecede olmasına rağmen, Renault firmasının, Toros modeli üzerinde herhangibi geliştirme çabasına girmemesinden dolayı, teknoloji yoksunu, basit yapılı elektronik aksamı bulunmayan bir araç olarak insanların aklında kalmıştır. Toros modelinin aynısı olan Arjantin R12GTL modelinde dahi, 1.4,1.6 motor seçeneklerinin yanı sıra elektronik ateşleme, klima, fabrikasyon lpg ve lüks iç mekanın bulunması ve bu aracın 90-91 yıllarında piyasaya sürülmesi, Renault firmasının 2000 yıllarına kadar ürettiği Toros modelinde hiçbir şekilde geliştirmeye gitmediğinin göstergesi de denebilir. Bu nedendendir ki prestij bakımından Toros modeli hakettiği yere ulaşamamıştır. Halk arasında yol tutuşu veya atikliğiyle değil, bozuk yollarda ilerlemesi veya yük taşımasıyla anılmaya mahkûm edilmiştir.
Kullanıldığı YerlerHerkesin bildiği gibi uzun yıllar polis, jandarma ve devletin çeşitli kollarında resmi araç olarak kullanılmıştır.
En Kaliteli Yıllar
1996-2000 yılları arası, bazı aksesuarlar (devir saati, tavan koruma bantları vs gibi araba üzerinden maliyet nedeniyle alınmış olsa da, modelleri içinde kalitenin en yüksek olduğu yıl aralığı denebilir.
Teknik Bakımdan YeniliklerVites geçişleri zor ve yerleri belli olmayan R18 5vt şanzımanları yerine (NG1-062), yeni model (elba NG1-063) şanzımanlar araç üzerine yine bu model aralığında takılmış olup, amortisörleri Monreo marka gazlı amortisörlerle değiştirilerek yol tutuşunda iyileştirmeye gidilmiştir.
Yapımının DurdurulmasıAvrupa Birliği'nin Euro Normlarına uymadığı için yapımı 2000 yılında durdurulmuştur.